Menu
Britt Wittoek
  • About me
    • Mijn CV
    • Mijn LinkedIn
    • Mijn visitekaartje
    • Persoonlijkheidstests
Britt Wittoek

Waarom iedereen “The great hack” gezien moet hebben.

Posted on maart 18, 2020

Deze documentaire legt het hele Facebook-Cambridge Analytica data schandaal bloot. Dit gaat vele verder dan je zou denken. Het maakt je bewust van de invloed van sociale media op de wereld. Ik hoop dat iedereen na het zien van deze documentaire kritischer gaat nadenken.

Om te beginnen even een korte uitleg over het Facebook-Cambridge Analytica data schandaal. Trump was een klant bij het bedrijf Cambridge Analytica tijdens zijn verkiezingscampagne. Dit bedrijf kocht data van Facebook over enorm veel Amerikanen. Ze analyseerden dan hun gedrag: welke video’s ze keken, welke pagina’s ze vaak bezochten, welke berichten ze liketen, enzovoort. Dan deelden ze al deze individuen in in groepen. Zo ontstond er een groep die ze de “persuadables” noemden (de overtuigbaren letterlijk vertaald). Op deze groep gingen ze focussen en bestookten hen op sociale media met allerlei filmpjes, foto’s en berichten om hun kiesgedrag te beïnvloeden. Door dit op massale schaal te doen konden ze de verkiezingen naar hun hand draaien en zorgen dat hun “klant” wint (in dit geval dus Trump).

Ikzelf sta ervan versteld dat zoiets mogelijk is. Hoe graag ik ook zou zeggen dat ik niet echt beïnvloedbaar ben door sociale media, denk ik dat iedereen onbewust wel overtuigd kan worden. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich hiervan bewust zijn. Zodat ze veel kritischer omgaan met alles wat ze zien op sociale media en geen marionet worden. Dit gebeurt helaas niet enkel op sociale media. In een attractiepark bijvoorbeeld. Daar ontstaat nu de nieuwe trend van een “betaalarmband”. Je koppelt je betaalkaart aan deze armband en kan dan overal in het park betalen. Handig, zou je zeggen. Inderdaad handig voor jou maar ook voor het attractiepark. Deze armband doet waarschijnlijk meer dan enkel betalen. Het volgt je locatie, ziet waar je eet en drinkt. Al deze gegevens van elk individu samen krijgt de naam: big data. Hiermee kan het park bepalen welke wegen het vaakst bewandelt worden en waar ze dus het beste hun kraampjes zetten om je zo aan te zetten meer te kopen.

Bij een pretpark kan je hier eigenlijk niet boos om zijn. Maar dat big data gebruikt wordt om verkiezingen te beïnvloeden is onacceptabel voor mij. Gelukkig heeft er een rechtszaak plaats gevonden. Hierdoor heeft Facebook een grote boete gekregen voor het doorgeven van data zonder toestemming van zijn gebruikers. Het bedrijf Cambridge Analytica heeft enorme reputatieschade opgelopen en is failliet gegaan. Eind goed, al goed, zou je zeggen. Niets is minder waar. Er bestaan veel gelijkaardige bedrijven zoals Cambridge Analytica. De vraag is maar waarvoor zij big data gebruiken: om de winst van pretparken te laten stijgen, verkiezingen te beïnvloeden of nog iets helemaal anders.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest recente berichten

  • “Start-up Stage: Student zkt Start-up // Start-up zkt Student” Netwerkevenement
  • “Value chain” Netwerkevenement
  • Missie en visie visualiseren? Met Lego Serious Play natuurlijk!
  • “Pitch & Match” Netwerkevenement
  • “Inspirational talk & debate: Entrepreneurial city ecosystems” Netwerkevenement

Recente reacties

    Archief

    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019

    Categorieën

    • Actuaportfolio
    • Artikel
    • boek
    • Circulaire economie
    • documentaire
    • duurzaam
    • Ecologisch
    • Idee
    • initiatief
    • Inspiratie
    • Netwerkevents
    • Project
    • Ted Talk

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org
    ©2021 Britt Wittoek | Powered by SuperbThemes & WordPress